Καθώς οι εμβολιασμοί του (δυτικού) κόσμου προχωρούν και οι πολίτες κάνουν επιτέλους σχέδια για διακοπές, αυξάνεται και ο κίνδυνος να πέσουν θύματα άλλων, σαφώς πιο κακόβουλων σχεδίων.

Όπως αναφέρει το CNN, μαζί με τον τουρισμό, ανακάμπτουν και οι… ταξιωτικές απάτες, με οργανισμούς προστασίας των καταναλωτών, όπως τo Better Business Bureau να εκδίδουν προειδοποιήσεις για αύξηση των απατεώνων που υποδύονται τους ταξιδιωτικούς πράκτορες, σε σχετικές «διαφημιστικές» κλήσεις.

Άλλη μια συνηθισμένη τακτική, είναι η χρήση ιστοσελίδων αγοράς εισιτηρίων και ενοικίασης δωματίων ή αυτοκινήτων που με την πρώτη ματιά μοιάζουν νομότυπες, όμως δεν παραδίδουν ποτέ το προϊόν που υπόσχονται.

Σύμφωνα με στοιχεία του RoboKiller, μιας εφαρμογής που ανιχνεύει ενοχλητικές κλήσεις και κακόβουλα μηνύματα, εκτιμάται ότι εντός του 2021 οι αυτόματες τηλεφωνικές κλήσεις εξαπάτησης που συνδέονται με τον τουρισμό αναμένεται να αγγίξουν τα… 4,9 δισ., σημειώνοντας αύξηση της τάξης του 80% σε σχέση με πέρσι.

«Οι απατεώνες τείνουν να ακολουθούν τις προτιμήσεις του κοινού, επειδή οι άνθρωποι είναι πιο επιρρεπείς σε απάτες που καταφέρνουν να πείσουν και οι οποίες σχετίζονται με την καθημερινότητά τους», τονίζει στο CNN η Τζούλια Πόρτερ, αντιπρόεδρος marketing της TelTech, της εταιρείας τηλεπικοινωνιών στην οποία ανήκει το RoboKiller.

«Στη διάρκεια του κοροναϊού είδαμε πολλές απάτες που σχετίζονταν με προστατευτικό εξοπλισμό και ιχνηλάτηση επαφών, γιατί αυτά συνέβαιναν τότε στον κόσμο. Τώρα παρατηρούμε ταξιδιωτικές απάτες, γιατί σταδιακά οι άνθρωποι εμβολιάζονται και θέλουν να ταξιδέψουν ξανά».

Η Πόρτερ εξηγεί ότι μια πρόσφατη στρατηγική εξαπάτησης είναι η χρήση ενός προ-ηχογραφημένου και μη εγκεκριμένου μηνύματος που υποτίθεται ότι προέρχεται από τη γνωστή στις ΗΠΑ ταξιδιωτική εταιρεία Delta, το Booking.com και την αλυσίδα Marriott.

Οι απατεώνες που υπόσχονται στα θύματά τους δωρεάν κρουαζιέρες ή κάποια άλλη προσφορά επίσης αυξάνονται.

«Ο τελικός στόχος είναι πάντα ο ίδιος: Να υποκλέψουν προσωπικές και οικονομικές πληροφορίες, τις οποίες μετά θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν όπως θέλουν», εξηγεί η Πόρτερ. «Υπάρχουν δύο διαφορετικά είδη τέτοιων απατών: Οι απάτες που βασίζονται κυρίως στα οικονομικά προσπαθούν να προκαλέσουν τον φόνο, ενώ οι ταξιδιωτικές απάτες επιχειρούν να πείσουν τους πολίτες να αποδεχτούν προσφορές που συνήθως είναι πολύ καλές για να είναι αληθινές».

«Αν πρόκειται πραγματικά για απάτη, τότε προσπαθούν να πάρουν τις πληροφορίες της πιστωτικής σας κάρτας για να τις χρησιμοποιήσουν όπως επιθυμούν».

Οι οικονομικές επιπτώσεις μπορούν να αποδειχθούν καταστροφικές. Σύμφωνα με στοιχεία της Ομοσπονδιακής Επιτροπής Εμπορίου, $26 εκατ. έχουν χαθεί εξαιτίας απατών που εντάσσονται στην συγκεκριμένη κατηγορία στο διάστημα από τον Ιανουάριο μέχρι τον Μάρτιο του 2021, ενώ κατά μέσο όρο κάθε περιστατικό έχει στοιχίσει στα θύματα $1.200.

Οι απάτες δεν αυξάνονται μόνο στις ΗΠΑ. Στη Βρετανία και άλλες χώρες της Ευρώπης, όπου οι περιορισμοί της πανδημίας χαλαρώνουν σταδιακά, οι αρχές προειδοποιούν τους ταξιδιώτες που κανονίζουν τις διακοπές τους να έχουν ανοιχτές τις κεραίες τους για ψευδείς προσφορές διαμονής, ψεύτικα πιστοποιητικά εμβολιασμού και άλλες απάτες στο διαδίκτυο και τα κοινωνικά δίκτυα.

Οι απατεώνες εκμεταλλεύονται μεταξύ άλλων και το γεγονός ότι στο διάστημα της πανδημίας υπήρχαν πραγματικές, εξαιρετικά συμφέρουσες προσφορές για ταξίδια, ενοικιάσεις αυτοκινήτων και δωμάτια ξενοδοχείων εξαιτίας της τεράστιας μείωσης των μετακινήσεων.

Τώρα, όμως, αυτά ανήκουν στο παρελθόν, με πολλούς καταναλωτές να στρέφονται σε άγνωστες εταιρείες για να καταφέρουν να επωφεληθούν από μια «προσφορά» όπως αυτές που έβλεπαν – ή εκμεταλλεύονταν – λίγους μήνες νωρίτερα.

Επιπλέον, οι απατεώνες είναι πολύ καλοί και στη χρήση της τεχνολογίας, δημιουργώντας πειστικές διαφημίσεις που εμφανίζονται στους καταναλωτές που αναζητούν, για παράδειγμα, «φθηνά δωμάτια».

Οι εταιρείες προσπαθούν να αντιμετωπίσουν την κατάσταση μέσω μηνύσεων, ιδιαιτέρως απέναντι σε απατεώνες που χρησιμοποιούν παράνομα το brand τους για να πείσουν τους ανυποψίαστους, όμως είναι δύσκολη η αντιμετώπιση της κατάστασης.

Για να είμαστε σίγουροι ότι είμαστε ασφαλείς, είναι απαραίτητο να ελέγχουμε προσεκτικά το URL της σελίδας την οποία επισκεπτόμαστε – ιδίως αν βρεθήκαμε εκεί μέσω διαφήμισης – και να βεβαιωνόμαστε ότι η διεύθυνση είναι σωστή πριν δώσουμε οποιοδήποτε στοιχείο.

Οι ασφαλείς διευθύνσεις ξεκινούν γενικώς με «https://», ενώ τα ορθογραφικά λάθη θα πρέπει να μας προβληματίσουν.

Αυτούς τους κανόνες πρέπει να τους ακολουθούμε και όταν δίνουμε πιο «ασήμαντα» στοιχεία, όπως ο αριθμός του κινητού μας, αφού πολλοί απατεώνες έχουν την… καλή διάθεση να τους υποκλέψουν για να προχωρήσουν μετά ανενόχλητοι σε τηλεφωνικές απάτες ή σε μηνύματα με υπέρογκες χρώσεις.

Επιπλέον, ιδίως όταν πληρώνουμε μια άγνωστη εταιρεία μέσω διαδικτύου, είναι προτιμότερο να χρησιμοποιούμε πιστωτική κάρτα, προκειμένου να μπορούμε να ακυρώσουμε τη συναλλαγή σε περίπτωση που κάτι πάει στραβά.

Γράψτε το σχόλιό σας

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο

Πηγή: in.gr