Νέα στοιχεία έρχονται στο φως για την τραγωδία με τη σύγκρουση των δύο τρένων στα Τέμπη μετά και τις νέες ποινικές διώξεις που ασκήθηκαν σε βάρος των δύο σταθμαρχών και του επιθεωρητή Λάρισας.

Τα ερωτήματα που γεννιούνται για τις ευθύνες είναι πολλά με τους εμπλεκόμενους να επιρρίπτουν την ευθύνη ο ένας στον άλλον. Επίσης κάτι άλλο που πρέπει να εξεταστεί είναι αν οι βάρδιες των σταθμαρχών κύλησαν κανονικά το μοιραίο βράδυ της σύγκρουσης ή αν κάποιος έφυγε νωρίτερα.

Ένα ακόμα ερώτημα σε αυτό το σημείο γεννάται και από το βιβλίο που έχουν οι σταθμάρχες για τις βάρδιες τους, το οποίο σύμφωνα με ρεπορτάζ του TLive έχει σβήσιμο με μπλάνκο το βράδυ του δυστυχήματος.

Συγκεκριμένα ο κατηγορούμενος σταθμάρχης υποστηρίζει στην απολογία του πως όταν τελειώνει τη βάρδια του ένας σταθμάρχης είναι υποχρεωμένος να υπογράψει και να παραδώσει το βιβλίο που έχουν στον επόμενο σταθμάρχη που έχει βάρδια.

Ο κατηγορούμενος ισχυρίστηκε ότι η ώρα παράδοσης και παραλαβής έχει σβηστεί με μπλάνκο. Η συγκεκριμένη κίνηση δημιουργεί ερωτήματα αν το μπλάνκο χρησιμοποιήθηκε για να διορθώσει κάποιος ένα λάθος που έκανε ή αν χρησιμοποιήθηκε σκοπίμως από κάποιον για να αλλάξουν οι ώρες μετά το δυστύχημα για να αποκρύψουν κάποια στοιχεία.

Ο προϊστάμενος του σταθμάρχη και επιθεωρητής Λάρισας, ο οποίος είναι υπεύθυνος για την κυκλοφορία των τρένων έχει δώσει τρεις καταθέσεις. Σε μία από αυτές τις καταθέσεις ο αναφέρει ότι πήγε στο σταθμαρχείο Λάρισας στη 1:15 τα ξημερώματα δηλαδή σχεδόν δύο ώρες μετά την τραγωδία στα Τέμπη συνάντησε τον κατηγορούμενο σταθμάρχη, ο οποίος του είπε ότι έχει μείνει μόνος του από τις 21:45.

Εδώ υπάρχει ακόμα ένα ερώτημα βέβαια καθώς παρότι ο 59χρονος σταθμάρχης που βρίσκεται στη φυλακή έχει αντιφάσεις σχετικά με τις ώρες, καθώς στην απολογία του υποστήριξε ότι ο νεότερος έφυγε στις 22:10 και ο αρχαιότερός στις 22:20 και από τότε έμεινε μόνος του.

Τι ανέφερε στην κατάθεσή του ο επιθεωρητής Λάρισας

«Την 28η Φεβρουαρίου και ώρα 23:41 ενημερώθηκα από τον ρυθμιστή κυκλοφορίας Αθηνών ότι με αναζητήσεις τηλεφωνικών επικοινωνιών στην επιβατική αμαξοστοιχία 62 και στην εμπορική αμαξοστοιχία 63503 δεν απαντούν οι μηχανοδηγοί στις συνεχείς κλήσεις του. Αμέσως και ώρα 23:44 τηλεφώνησα στον σταθμάρχη Λάρισας για να με ενημερώσει τι συμβαίνει και οι μηχανοδηγοί των συγκεκριμένων αμαξοστοιχιών δεν απαντούν. Ο σταθμάρχης σε μου απαντούσε με εμφανή σύγχυση και πανικόβλητος επ’ ακριβώς: «Δεν μπορώ να προσδιορίσω σε ποια γραμμή έχω διώξει την επιβατική αμαξοστοιχία», ανέφερε αρχικά για το πώς έμαθε για το δυστύχημα.

«Όταν στη 01:15 συνάντησα τον Β. Σ. (σ.σ. 59χρονος σταθμάρχης), τον ρώτησα γιατί έμεινε μόνος του, ενώ υπήρχε σταθμάρχης μου απάντησε ότι ο Π. (σ.σ. προηγούμενος σταθμάρχης) παρέδωσε σε αυτόν και έφυγε γύρω στις 21:45 με 21:50. Τον Π. . (σ.σ. προηγούμενος σταθμάρχης ), τον ξαναρώτησα τι ώρα έφυγε, κι αυτός μου απάντησε ότι αυτός παρέδωσε κανονικά δίχως να προσδιορίσει ακριβές χρονικό σημείο. Θεωρώ ότι αν Π. . (σ.σ. προηγούμενος σταθμάρχης ) εξασφάλιζε έστω την αμαξοστοιχία 2597, ίσως να είχε αποφευχθεί το ατύχημα…».

Ο μάρτυρας εξήγησε στην ανακρίτρια πως από τον περασμένο Νοέμβριο η σηματοδότηση στο σταθμό της Λάρισας είχε αποκατασταθεί ωστόσο κάποιες φορές παρουσιάζονταν προβλήματα.

Τα προβλήματα σήμανσης

«Επί σειρά ετών, πάνω από έξι – επτά χρόνια και στην άνοδο και στην κάθοδο δε λειτουργούσαν τα φωτοσήματα, ήταν μονίμως κόκκινα. Άρα για να αναχωρήσει κάθε αμαξοστοιχία, έπρεπε να επιδοθεί από τον σταθμάρχη στον εκάστοτε μηχανοδηγό υπόδειγμα ειδοποίησης 1001. Από τα μέσα Νοεμβρίου του 2022 παραδόθηκε από τις εταιρείες ΕΡΓΟΣΕ και ΆΛΣΤΟΝ η φωτεινή σηματοδότηση αλλά κάποιες στιγμές παρουσίαζε προβλήματα».

Το μοιραίο βράδυ ο επιθεωρητής όπως κατέθεσε δεν ενημερώθηκε για κάποιο πρόβλημα στο φωτόσημο.

«Δεν αναφέρθηκε κάποια βλάβη, διότι μπορεί να παρουσιάστηκε εκείνη τη στιγμή, οπότε στην περίπτωση αυτή ο σταθμάρχης, όφειλε να επιδώσει υπόδειγμα 1001 στον μηχανοδηγό αμαξοστοιχίας και στον προϊστάμενο βάσει του εσωτερικού κανονισμού κυκλοφορίας. Υπάρχουν περιπτώσεις που το υπόδειγμα 1001 επιδίδεται και μέσω τηλεφώνου. Ο σταθμάρχης μέσω ραδιοτηλεφώνου, επικοινωνεί με τον μηχανοδηγό της αμαξοστοιχίας και τον ενημερώνει για την έξοδο της αμαξοστοιχίας με ερυθρό φωτόσημο και κυκλοφορεί επί της γραμμής ανόδου ή καθόδου μέχρι τον εκατέρωθεν σταθμό εισόδου».

Ο επιθεωρητής «ρίχνει» ευθύνες σε σταθμάρχες και νεκρό μηχανοδηγό

Ο επιθεωρητής όπως περιέγραψε ενημερώθηκε από τον σταθμάρχη Λάρισας για τη διαδικασία που ακολούθησε, ενώ έριξε και ευθύνη στον νεκρό μηχανοδηγό της επιβατικής αμαξοστοιχίας.

«Όπως μου μετέφερε ο σταθμάρχης Σ. σε δια ζώσης επικοινωνία μετά το συμβάν, όσο η αμαξοστοιχία ήταν στο σταθμό, με αριθμό τηλεγράφηματος 47, επικοινώνησε με τον μηχανοδηγό της αμαξοστοιχίας 62 και του είπε ότι έχει γραμμή ελεύθερη μέχρι το φωτόσημο είσοδο των Νέων Πόρων, δίχως να του αναφέρει αν κινείται στη γραμμή ανόδου ή καθόδου. Ο μηχανοδηγός ήταν υποχρεωμένος και όφειλε να εκφωνήσει αυτό που του είπε ο σταθμάρχης(…) Ο μηχανοδηγός, σίγουρα αντιλήφθηκε ότι ήρθε στη γραμμή καθόδου και θα έπρεπε να αναρωτηθεί γιατί δεν πήρε το υπόδειγμα 1001. Ο συγκεκριμένος οδηγός, απ’ όσο γνωρίζω το τελευταίο χρονικό διάστημα δεν εργαζόταν στην γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη και επανήλθε πρόσφατα».

Ο επιθεωρητής αναφέρθηκε αναλυτικά και στο πρόγραμμα με τις τρεις βάρδιες που υπήρχε στο σταθμαρχείο Λάρισας για το μήνα Φεβρουάριο λέγοντας ότι μεταξύ δέκα και έντεκα κανονικά υπηρετούσαν τρεις σταθμάρχες.

Πηγή: in.gr