Πιο ασφαλή για τους εργαζομένους και πιο «πράσινα» για το περιβάλλον γίνονται τα διαλυτήρια πλοίων της Ασίας και όλου του πλανήτη, καθώς από τον Ιούνιο του 2025 τίθεται σε ισχύ μια νέα σύμβαση ανακύκλωσης πλοίων που έχει υιοθετηθεί από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ).

Είναι γνωστές οι εικόνες με εργαζομένους χωρών της Ασίας σε μεγάλες παραλίες να διαλύουν πλοία με τα χέρια και χωρίς στοιχειώδη μέτρα ασφαλείας. Οι εικόνες αυτές σύντομα θα ανήκουν στο παρελθόν.

Και η ναυτιλία είναι έτοιμη να υποδεχθεί το νέο καθεστώς για το οποίο εργάστηκε τα προηγούμενα χρόνια στους διεθνείς οργανισμούς προκειμένου να ισχύει μια διεθνής σύμβαση που θα εξασφαλίζει ίσους όρους διάλυσης των πλοίων.

Σημειώνεται ότι η ΕΕ έχει εκδώσει δικό της κανονισμό, στον οποίο τώρα θα εντάξει και τα ναυπηγεία της Ασίας, καθώς μέχρι τώρα δεν αναγνώριζε τα ναυπηγεία αυτά, με αποτέλεσμα ένα πλοίο με σημαία από χώρα της Ευρώπης να μην μπορεί να διαλυθεί στην Ασία.

Χθες έγινε το τελευταίο και αποφασιστικό βήμα για να τεθεί σε ισχύ η σύμβαση ανακύκλωσης ή διάλυσης πλοίων, γνωστή ως Σύμβαση του Χονγκ Κονγκ, καθώς δύο χώρες, μία με ισχυρή παρουσία στη διάλυση πλοίων, το Μπανγκλαντές, και ένα μεγάλο νηολόγιο, η Λιβερία, κατέθεσαν στον ΙΜΟ την απόφασή τους να υιοθετήσουν τη σύμβαση. Οπως ανακοίνωσε ο ΙΜΟ, το Μπανγκλαντές και η Λιβερία κατέθεσαν χθες τα έγγραφά τους στον γενικό γραμματέα του Οργανισμού, ενεργοποιώντας την έναρξη ισχύος της Σύμβασης του Χονγκ Κονγκ τον Ιούνιο του 2025.

Η Διεθνής Σύμβαση του Χονγκ Κονγκ για την ασφαλή και περιβαλλοντικά ορθή ανακύκλωση των πλοίων (η Σύμβαση του Χονγκ Κονγκ) πρόκειται να τεθεί σε ισχύ εντός 24 μηνών, αφού το Μπανγκλαντές και η Λιβερία έγιναν συμβαλλόμενα κράτη της Σύμβασης.

Στόχος της Σύμβασης του Χονγκ Κονγκ είναι να διασφαλιστεί ότι τα πλοία, όταν ανακυκλώνονται μετά το τέλος της επιχειρησιακής τους ζωής, δεν ενέχουν περιττούς κινδύνους για την ανθρώπινη υγεία, την ασφάλεια και το περιβάλλον, τονίζει ο ΙΜΟ.

Σύμφωνα με τη σχετική απόφαση του ΙΜΟ η Σύμβαση του Χονγκ Κονγκ θα τεθεί σε ισχύ 24 μήνες μετά την εκπλήρωση κάποιων πολύπλοκων κριτηρίων που προβλέπουν έναν συνδυασμό υιοθέτησης από χώρες με σημαντική χωρητικότητα αλλά και χώρες με σοβαρή ικανότητα διάλυσης.

Μετά την απόφαση Μπανγκλαντές και Λιβερίας οι προϋποθέσεις έχουν πλέον εκπληρωθεί. Η Σύμβαση του Χονγκ Κονγκ θα τεθεί σε ισχύ στις 26 Ιουνίου 2025.

Το Μπανγκλαντές είναι μία από τις μεγαλύτερες χώρες ανακύκλωσης πλοίων στον κόσμο με βάση τη χωρητικότητα. Η Λιβερία είναι ένα από τα μεγαλύτερα κράτη σημαίας στον κόσμο με βάση τη χωρητικότητα.

Ο γενικός γραμματέας Kitack Lim επαίνεσε το Μπανγκλαντές και τη Λιβερία για την προσχώρησή τους στη Σύμβαση του Χονγκ Κονγκ για την ασφαλή και περιβαλλοντικά ορθή ανακύκλωση των πλοίων.

Ιστορική εξέλιξη

Πρόκειται για μια σημαδιακή ημέρα για τον ΙΜΟ, και είναι πράγματι μια ιστορική εξέλιξη για τη διεθνή ναυτιλιακή βιομηχανία, για το θαλάσσιο περιβάλλον και ιδιαίτερα για τους εργαζομένους και τις τοπικές κοινότητες στις χώρες ανακύκλωσης πλοίων παγκοσμίως, τόνισε ο εκπρόσωπος του ΙΜΟ.

Εχουν περάσει περισσότερα από 14 χρόνια από την υπογραφή της Σύμβασης του Χονγκ Κονγκ για την ασφαλή και περιβαλλοντικά ορθή ανακύκλωση των πλοίων, μιας συνθήκης του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού που αποσκοπεί στην εξυγίανση της επιχείρησης διάλυσης πλοίων.

Το παρασκήνιο ήταν έντονο τα τελευταία χρόνια, καθώς θα έπρεπε να υπάρχει ένας συνδυασμός χωρών που θα υιοθετούσαν τη σύμβαση. Λόγω των πολύπλοκων μαθηματικών που προβλέπονται, τα μεγάλα κράτη σημαίας θα μπορούσαν να εκτροχιάσουν την οριστικοποίηση της συνθήκης, εάν κατέθεταν τα έγγραφα υιοθέτησης πριν από την επίτευξη του ορίου για τις χώρες ανακύκλωσης πλοίων.

Ετσι, η Λιβερία και οι Νήσοι Μάρσαλ είχαν επικυρώσει τη συνθήκη αλλά καθυστερούσαν να την κοινοποιήσουν στον ΙΜΟ, κάτι που το έκαναν μετά την επικύρωση από το Μπανγκλαντές, έτσι ώστε να γίνει δυνατό να τεθεί σε ισχύ η σύμβαση.

Πηγή: in.gr