Με το δέλεαρ των φοροαπαλλαγών και των επιδοτήσεων, η κυβέρνηση Μπάιντεν ζητά από τους Αμερικανούς να αντικαταστήσουν τα βενζινοκίνητα και ντιζελοκίνητα οχήματά τους με ηλεκτρικά μοντέλα μηδενικών εκπομπών άνθρακα.

Για κάποιους αναλυτές όμως το σχέδιο δείχνει υπερφιλόδοξο: ακόμα και αν το Κογκρέσο εγκρίνει την πρόταση Μπάιντεν για νέες υποδομές 2,3 τρισεκατομμυρίων δολαρίων, θα περάσουν πολλά χρόνια μέχρι να αποσυρθούν αρκετά οχήματα εσωτερικής καύσης ώστε να μειωθούν οι εκπομπές άνθρακα του κλάδου των μεταφορών.

Όπως αναφέρει το Associated Press, στους αμερικανικούς δρόμους κυκλοφορούν σήμερα γύρω στα 279 εκατομμύρια οχήματα. Σύμφωνα με στοιχεία της HIS Markit, μόνο το 0,36% είναι ηλεκτρικά.

Και από τα 14,5 εκατ. αυτοκίνητα που πουλήθηκαν στις ΗΠΑ το 2020, μόνο το 2% ήταν πλήρως ηλεκτροκίνητα.

Ακόμα κι αν οι Αμερικανοί αγόραζαν στο εξής μόνο ηλεκτροκίνητα οχήματα –κάτι στο οποίο κανείς δεν ελπίζει- θα απαιτούνταν περίπου 15 χρόνια για να αντικατασταθεί ολόκληρος ο στόλος.

Επιπλέον, τα οχήματα που κατασκευάστηκαν τις τελευταίες δεκαετίες τείνουν να είναι πιο ανθεκτικά και μένουν σε χρήση για περισσότερο χρόνο. Το μέσο αυτοκίνητο στις ΗΠΑ έχει ηλικία σχεδόν 12 ετών.

Τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα σίγουρα είναι πιο φιλικά στο περιβάλλον, όμως η πολυπόθητη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα θα είναι σχετικά μικρή αν η ηλεκτρική ενέργεια για τη φόρτιση των μπαταριών συνεχίσει να παράγεται από μονάδες λιθάνθρακα.

Παρόλα αυτά, το σχέδιο Μπάιντεν είναι μια καλή αρχή, αν και η κυβέρνηση δεν έχει ακόμα διευκρινίσει το ύψος των οικονομικών κινήτρων για την αγορά ηλεκτροκίνητων μοντέλων από ιδιώτες.

Το σχέδιο προβλέπει επενδύσεις 174 δισ. δολαρίων την επόμενη οκταετία, ποσό που περιλαμβάνει τα κίνητρα για τους καταναλωτές, το κόστος δημιουργίας μισού εκατομμυρίου σταθμών φόρτισης καθώς και επενδύσεις για την εφοδιαστική αλυσίδα.

«Θα προσφέρουμε φορολογικά κίνητρα και επιστροφές στο χώρο των πωλήσεων για όλες τις αμερικανικές οικογένειες» υποσχέθηκε ο πρόεδρος αυτή την εβδομάδα.

Σήμερα, οι καταναλωτές δικαιούνται φοροαπαλλαγή έως 7.500 δολαρίων για την αγορά ηλεκτρικού οχήματος, ποσό που σταδιακά μηδενίζεται για τις αυτοκινητοβιομηχανίες που ξεπερνούν τις 200.000 πωλήσεις. Η Tesla και η General Motors έχουν ξεπεράσει το όριο, η Nissan πλησιάζει.

Το σχέδιο Μπάιντεν δεν παραθέτει νούμερα, ωστόσο οι Δημοκρατικοί στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής των Αντιπροσώπων θέλουν να αυξήσουν αυτό το όριο στα 600.000 οχήματα. Προτείνουν επίσης φοροαπαλλαγή τουλάχιστον 1.250 δολαρίων για τους αγοραστές.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις της LMC Automotive, το 2021 θα φτάσουν στην αμερικανική αγορά 22 νέα ηλεκτρικά μοντέλα.

Γράψτε το σχόλιό σας

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο

Πηγή: in.gr