Ενα τεράστιο «γιατί;» στοιχειώνει τους συγγενείς των αγνοούμενων του μοιραίου πλοίου που άυπνοι και ταλαιπωρημένοι πηγαινοέρχονται στην παραλία της Κασιόπης, περιμένοντας κάποιο ευχάριστο νέο από τους λιμενικούς και τους διασώστες.

Είναι η βασανιστική απορία, η πεποίθησή τους, ότι πολλά πράγματα δεν έγιναν όσο καλά θα έπρεπε εξαρχής. Οτι η επιχείρηση εντοπισμού και διάσωσης των αγνοουμένων δεν σχεδιάστηκε όπως θα έπρεπε, ότι δεν υπήρξε διεθνής βοήθεια για να κατασβεστεί γρήγορα η πυρκαγιά, ότι τη στιγμή που όλοι πίστευαν ότι το φλεγόμενο πλοίο πήρε μαζί  όποιο ίχνος ζωής είχε πάνω του απομείνει, η ίδια η ζωή αντιστεκόταν ανάμεσα στις πυρωμένες λαμαρίνες.

Φώναζαν για ζωντανούς

Λίγες ώρες προτού ο νεαρός Λευκορώσος ξεπροβάλει στο κατάστρωμα του πλοίου, αφήνοντας έκπληκτους τους άνδρες των σωστικών συνεργείων, συγγενείς Ελλήνων αγνοουμένων, φώναζαν πως στο πλοίο υπάρχουν ζωντανοί, κάποιοι από τους 11 που δεν είχαν δώσει σημάδια ζωής μέχρι το βράδυ της Κυριακής, ή και όλοι τους.

Ο νεαρός Λευκορώσος, 50 ώρες σε έναν φούρνο που έπλεε ακυβέρνητος, μπόρεσε να προστατεύσει τη ζωή του, να βρει δύναμη να κατέβει τη σκάλα από το πλοίο, να πει ότι άκουσε φωνές πιο μακριά από εκεί που βρισκόταν, την ώρα που μαίνονταν οι φωτιές, που η θερμοκρασία του καραβιού έφθανε τους 500 βαθμούς, που η επιχείρηση διάσωσης είχε «παγώσει» για να γίνει η ρυμούλκηση, να αποφευχθεί η βύθιση.

Σκάφος του Λιμενικού έφερε στην ακτή τον νεαρό διασωθέντα και «αναπτερώθηκαν οι ελπίδες μου, αλλά μεγάλωσε και η αγανάκτηση για όλους τους αρμόδιους που δεν κινητοποιήθηκαν να φωνάξουν από την αρχή δυνάμεις από την Ιταλία. Έπρεπε να έρθει από την Αλβανία το πυροσβεστικό το μεγάλο; Δύο μικρά πυροσβεστικά προσπαθούσα να σβήσουν τη φωτιά σε αυτό το καράβι. Γιατί δεν ήρθε και άλλη βοήθεια; Οι άνθρωποι είναι ζωντανοί, σύμφωνα με τις μαρτυρίες του ανθρώπου που βρέθηκε, και φωνάζουν βοήθεια. Και δεν μπορούν να πάρουν ειδικές στολές για να μπουν», δήλωνε η κ. Βάνα Μπεκιάρη.

«Έχουμε χάσει την ανθρωπιά μας. Ο σύζυγός μου είναι ζωντανός, είναι επαγγελματίας και περιμένει βοήθεια. Το γνώριζε το πλοίο για αυτό και αρνήθηκε να πάρει καμπίνα. Για αυτόν τον επιχειρηματία υπάρχουν καταγγελία ότι καίει τα πλοία του για να πάρει αποζημιώσεις. Γιατί αφήνετε 12 ανθρώπους να καίγονται;». Απηύθυνε και έκκληση στην πολιτεία και τον ίδιο τον πρωθυπουργό, ώστε να ενταθούν οι προσπάθειες για την ανεύρεση των αγνοούμενων.

Χάθηκε η πίστη;

Αναπτερώθηκαν οι ελπίδες των σωστικών συνεργείων ότι μπορεί το αδύνατο να είναι εφικτό, όμως το ερώτημα πολλών είναι μήπως εκείνη την καθοριστική στιγμή προς το δεύτερο 48ωρο, χάθηκε η πίστη; Θεωρήθηκε αδύνατο να έχει επιζήσει κάποιος και δόθηκε προτεραιότητα σε άλλες ενέργειες και όχι στο να «ανοιχτούν» οδοί εισόδου σε σημεία του πλοίου που θα μπορούσαν να να κρατούν ζωντανούς τους αγνοούμενους;

Πώς επέζησε ο νεαρός από τη Λευκορωσία; «Όταν ξέσπασε η φωτιά κοιμόμουν. Όταν ξύπνησα και κατάλαβα ότι ξέσπασε φωτιά, προσπάθησα να βρω δίοδο διαφυγής αλλά δεν τα κατάφερα. Υπήρχε πολύ υψηλή θερμοκρασία και αποφάσισα να μείνω στην καμπίνα του φορτηγού. Έμεινα για δύο ημέρες και άναβα τα φώτα του φορτηγού σποραδικά για να βλέπω τι γίνεται, γιατί φοβόμουν μην πιάσει φωτιά στο γκαράζ που βρισκόμουν» είπε στις Αρχές ο 21χρονος.

Μπορεί να ζουν

Μία μέρα πριν ο νεαρός ξεπροβάλλει στο πυρακτωμένο κατάστρωμα, έμπειρος διασώστης είχε δώσει ελπίδα στον κόσμο λέγοντας ότι μπορούν να βρεθούν ζωντανοί οι αγνοούμενοι αν βρίσκονται στα υπόγεια γκαράζ. «Επειδή εκεί υπάρχει αερισμός και καλή μόνωση για να μην περνάει ο καπνός από τη φωτιά».

«Άκουγα συνέχεια θορύβους αλλά δεν μπορώ να ξέρω από πού προέρχονταν», συνεχίζει την κατάθεσή του ο νεαρός Λευκορώσος.. Βγήκα την τρίτη ημέρα που κατάλαβα ότι είχε πέσει η θερμοκρασία και για να σιγουρευτώ έπιασα τις λαμαρίνες με τα χέρια μου. Έψαχνα στα τυφλά και τελικά είδα μια πινακίδα που έγραφε έξοδος κινδύνου. Την ακολούθησα και κατάφερα να βγω από το σημείο που ήμουν».

Είναι οδηγός φορτηγού ο 21χρονος. Και βρισκόταν μέσα στο όχημα όταν τα πάντα καίγονταν, δεν υπήρχαν αναθυμιάσεις, ο χώρος ήταν προστατευμένος, υπήρχε σκοτάδι αλλά ήταν ζωντανός, άναβε τα φώτα να δει, ίσως υπήρχαν και άλλοι οδηγοί στο ίδιο γκαράζ, ίσως άκουγε φωνές λίγο πιο μακριά από τον ίδιο, όμως γεγονός είναι ότι δίοδος προς αυτό το γκαράζ δεν ανοίχτηκε απ’ έξω.

Λιμενικοί εκτίμησαν πως τρία είναι τα στοιχεία που κράτησαν τον Λευκορώσο οδηγό στη ζωή. Βρισκόταν στο γκαράζ – 1 όπου δεν είχε εκδηλωθεί φωτιά. Η πυρκαγιά μαινόταν ανάμεσα στο δεύτερο και στο τρίτο deck του πλοίου.

Το δεύτερο είναι πως τα γκαράζ σφραγίζονται αεροστεγώς με αποτέλεσμα να μην μπει μεγάλη ποσότητα καπνού στο εσωτερικό του. Το τρίτο και εξίσου σημαντικό ήταν η ψυχραιμία του.

Γεγονός είναι, αν ο νεαρός οδηγός θυμάται καλά, ότι 24 και πλέον ώρες μετά τη φωτιά στο πλοίο, υπήρχαν μέσα ζωντανοί άνθρωποι. Ή έστω κάποιος ζωντανός, αν οι φωνές που είπε ότι άκουσε ανήκαν σε έναν άνθρωπο.

Ομως οι άνθρωποι της ΕΜΑΚ, έξω από το καιόμενο πλοίο, στα ρυμουλκά και τα ελικόπτερα, διαπίστωναν πως «όταν φτάνουμε κοντά, πέρα από την υψηλή θερμοκρασία, η μυρωδιά από τις εκπομπές αερίων είναι ανυπόφορη». «Δεν μπορούμε να παραμείνουμε στο πλοίο πάνω από 10-15 λεπτά. Αν πέσει το θερμικό φορτίο και περιοριστεί η τοξικότητα των αερίων, θα μπορέσουμε να πλησιάσουμε, να κάνουμε διανοίξεις». Αυτά πριν ξεπροβάλλει ζωντανός ο 21χρονος.

Διάνοιξη

Μιάμιση μέρα από τη στιγμή που ξέσπασε η φωτιά, με ένα άνθρωποο ζωντανό στο γκαράζ, ίσως και άλλους, την ώρα που θα έπρεπε θεωρητικά να έχει γίνει κάθε δυνατή προσπάθεια διάνοιξης εισόδου προς τα γκαράζ, τα μόνα ασφαλή σημεία στο καράβι, το Euroferry Olympia ρυμουλκείτο προς την Κασιόπη. Είχε πάρει μικρή κλίση. Ακούγονταν εκρήξεις. Ο καιρός θα χειροτέρευε.

Ξανά συγγενείς αγνοούμενων. «Παρακαλούμε το υπουργείο να συνεχίσει τις έρευνες. Το πλήρωμα του πλοίου μπορεί να καθοδηγήσει τους διασώστες. Ο άνδρας μου γνωρίζει πολύ καλά τι πρέπει να κάνει και πώς πρέπει να κινηθεί και είμαι σίγουρη ότι είναι ζωντανός. Παρακαλώ θερμά να προσπαθήσουν να πλησιάσουν στο σημείο που βρίσκεται».

Κι άλλη γυναίκα: «Προσπαθώ να κάνω κουράγιο για τα παιδιά μου. Παρακαλώ να μην σταματήσουν οι έρευνες. Ο άντρας μου είναι ζωντανός και ξέρει τι να κάνει, είναι έμπειρος. Στο σημείο που βρίσκεται δεν φλέγεται το γκαράζ, δεν ξέρω βεβαια τι γίνεται με τις υψηλές θερμοκρασίες». «Ήταν το τελευταίο του ταξίδι πριν βγει στη σύνταξη»,

Άνδρες του πυροσβεστικού σώματος και της ΕΜΑΚ έχουν ανέβει στο πλοίο και προχωρούν σε έλεγχο στα ασφαλή σημεία του πλοίου, και συγκεκριμένα στα σημεία που δεν έχουν αναπτυχθεί μεγάλα θερμικά φορτία στο εξωτερικό αλλά και στο εσωτερικό του. Συγγενείς 10 ανθρώπων φωνάζουν επί 72 ώρες να σώσουν τους δικούς τους.

Πηγή: in.gr