Η Καταστροφή του Εξπρές Σαμίνα και οι Θλιβερές Επιπτώσεις της Ναυτικής Τραγωδίας
Στις 26 Σεπτεμβρίου του 2000, σημειώθηκε μια από τις πιο σημαντικές ναυτικές τραγωδίες στην Ελλάδα. Το ναυάγιο του «Εξπρές Σαμίνα» κόστισε τη ζωή σε 81 ανθρώπους. Το πλοίο, με 472 επιβάτες και 61 μέλη του πληρώματος, είχε αναχωρήσει από τον Πειραιά και πλησίαζε την Πάρο, όταν η μοίρα του επιφύλασσε μια φρικτή έκβαση. Τα ρολόγια έδειχναν 10:12 και οι επιβάτες της Παροικιάς μπορούσαν να δουν τα φώτα του λιμανιού καθαρά.
Δυστυχώς, το πλοίο κινούταν με μεγάλη ταχύτητα – περίπου 35 χιλιόμετρα την ώρα – και συγκρούστηκε με βραχονησίδες που ονομάζονται Πόρτες. Το αποτέλεσμα της πρόσκρουσης ήταν καταστροφικό: ένα ρήγμα μήκους περίπου τριών μέτρων στο δεξί μέρος του πλοίου προκάλεσε αμέσως πλημμύρα στο μηχανοστάσιο, με αποτέλεσμα να σβηστούν οι ηλεκτρομηχανές και το σκοτάδι να καλύψει το καράβι.
Οι κραυγές αγωνίας των επιβατών καλύπτονταν από τα κύματα, καθώς πολλοί βούτηξαν στη θάλασσα ή κρέμονταν από τα ρέλια. Αν και ορισμένοι κατάφεραν να σωθούν, η κατάσταση ήταν απογοητευτική. Το πλήρωμα δεν ειδοποίησε κανένα και τα μεγάφωνα έμειναν σιωπηλά, χωρίς προειδοποίηση ή οδηγίες για διάσωση.
Η πρώτη αντίδραση ήρθε από τους ψαράδες της Πάρου, που άκουσαν τις κραυγές και έσπευσαν προς την περιοχή του ναυαγίου. Υπήρξαν επικαλύψεις σχετικά με τον ακριβή αριθμό των επιβατών, με την πλοιοκτήτρια εταιρεία να αναφέρει 447 επιβάτες και 64 μέλη του πληρώματος, ενώ άλλοι ισχυρίζονταν ότι ο αριθμός ήταν μεγαλύτερος. Το ξημέρωμα αποκάλυψε την τραγωδία: οι νεκροί αυξάνονταν συνεχώς, καταλήγοντας στους 81.
Η έρευνα για τα αίτια του ναυαγίου αποκάλυψε πολλές παραλήψεις από το πλήρωμα και τους υπεύθυνους του πλοίου. Η έκθεση πραγματογνωμοσύνης, που παραδόθηκε μετά από ένα χρόνο, τόνισε ότι οι χειρισμοί πριν την πρόσκρουση ήταν ανεπαρκείς, οι υδατοστεγείς πόρτες ήταν ανοιχτές, και δεν ενημερώθηκε εγκαίρως ο πλοίαρχος για την κατάσταση του πλοίου.
Η δίκη για το ναυάγιο ξεκίνησε το 2005 και κατέληξε το 2006 με την απόφαση ότι το πλοίο ήταν αξιόπλοο και οι βάρκες σε καλή κατάσταση, αλλά η πρόσκρουση οφειλόταν σε κακή διακυβέρνηση. Οι κατηγορούμενοι, συμπεριλαμβανομένου του πλοίαρχου και του υποπλοίαρχου, καταδικάστηκαν με ποινές φυλάκισης και κάθειρξης.
Πηγή: ethnos.gr