Ένα σημαντικό έργο για ολόκληρη τη Ρόδο, έλαβε πρόσφατα σάρκα και οστά. Η Γέφυρα του ποταμού Μάκαρη στο Χαράκι, επί της Εθνικής Οδού Ρόδου – Λίνδου,  έργο το οποίο σηματοδότησε την βελτίωση του θεσμικού πλαισίου για την πολιτική προστασία στη χώρα και έδωσε ουσιαστικό περιεχόμενο στην έννοια της πρόληψης, εγκαινιάστηκε πρόσφατα.
Πρόκειται για ένα έργο με ιδιαίτερο τεχνικό και αισθητικό ενδιαφέρον που έρχεται να καλύψει το κενό που υπήρχε από το 2019, όταν και η παλιά γέφυρα κρίθηκε επικίνδυνη.
Το έργο είναι ουσιαστικά τριπλό αφού εκτός της νέας γέφυρας κατασκευάστηκε και δόθηκε από πέρυσι στην κυκλοφορία η παράλληλη οδός ενώ υπήρξε και η μετατόπιση αγωγού ύδρευσης ο οποίος παλαιότερα είχε σχεδιασθεί και κατασκευαστεί να διέρχεται ανάμεσα στα πέδιλα της γέφυρας που κατέρρευσε.

Η νέα γέφυρα του ποταμού Μάκαρη αντικατέστησε μέσα σε διάστημα μόλις 18 μηνών την παλιά γέφυρα η οποία κατέρρευσε στις 25 Νοεμβρίου του 2019, όταν ο «Γηρυόνης» χτύπησε τη Ρόδο, χωρίς επιπτώσεις και απώλειες σε ανθρώπινες ζωές, αφού 13 μέρες νωρίτερα και μετά από συνεχείς αυτοψίες των Τεχνικών Υπηρεσιών της Περιφέρειας για την αντοχή της στα έντονα καιρικά φαινόμενα,  η γέφυρα είχε κλείσει, μετά από συνεννόηση του Περιφερειάρχη Νοτίου Αιγαίου, Γιώργου Χατζημάρκου, με τον Υφυπουργό Πολιτικής Προστασίας, Νίκο Χαρδαλιά.
Η έγκαιρη διαχείριση της διαπιστωμένης επικινδυνότητας της γέφυρας από την Περιφερειακή Αρχή, είχε ως αποτέλεσμα να μην κινδυνεύσουν ανθρώπινες ζωές, αλλά και συνέβαλε στη διαμόρφωση του θεσμικού πλαισίου για την Πολιτική Προστασία, αφού έγινε η αφορμή να θεσπιστεί για πρώτη φορά στη χώρα  η δυνατότητα πρόληψης φυσικής καταστροφής, με τη δυνατότητα κήρυξης περιοχών σε κατάσταση ειδικής κινητοποίησης λόγω επαπειλούμενου κινδύνου.
Τα εγκαίνια έγιναν με την παρουσία του υπουργού Μεταφορών κι Επικοινωνιών, Κώστα Καραμανλή, τον Υφυπουργό Πολιτικής Προστασίας και Διαχείρισης Κρίσεων, Νίκο Χαρδαλιά τον Περιφερειάρχη Νοτίου Αιγαίου, Γιώργο Χατζημάρκο ενώ παρέστησαν ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών, Γιώργος Καραγιάννης, οι βουλευτές  Μάνος Κόνσολας, Βασίλης Υψηλάντης, Μίκα Ιατρίδη και Γιάννης Παππάς, ο Δήμαρχος Ρόδου, Αντώνης Καμπουράκης, εκπρόσωποι των Σωμάτων Ασφαλείας, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α΄και Β΄ βαθμού, εκπρόσωποι των επιστημονικών, κοινωνικών και παραγωγικών φορέων του τόπου, καθώς και υπηρεσιακοί παράγοντες της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου.

Ο Περιφερειάρχης, Γιώργος Χατζημάρκος, στέκεται στην κοινωνική πλευρά του έργου: «Γιορτάζουμε την προστασία της ανθρώπινης ζωής. Σήμερα γιορτάζουμε τις ζωές που δεν χάθηκαν Και αυτό αξίζει, διότι όταν γυρίζουν αυτές οι σελίδες, πάντα γυρίζουν με θόρυβο. Είναι πάρα πολλοί οι άνθρωποι που θέλω να ευχαριστήσω, γιατί το έργο αυτό είναι αποτέλεσμα μιας μεγάλης ομάδας που περιλαμβάνει όλη την κρατική μηχανή. Και είμαι περήφανος που είμαι μέλος αυτής της μεγάλης ομάδας.

Υπάρχει μήνυμα μέσα από όλο αυτό: ότι από τα όνειρά μας, η απόσταση που μας χωρίζει είναι μόνο η απόφασή μας. Δεν αλλάζει μόνο το νησί της Ρόδου. Αλλάζει ολόκληρη η Περιφέρεια. Αλλάζει ολόκληρη η χώρα, με έναν τρόπο που μας κάνει υπερήφανους. Μέσα σε όλα αυτά που μας έχουν συμβεί, βρίσκουμε την ευκαιρία για ανασύνταξη δυνάμεων.

Η δική μας αντεπίθεση, είναι μια αντεπίθεση ευθύνης, σοβαρότητας, ωριμότητας. Γιορτάζουμε σήμερα για τις ζωές που προστατεύθηκαν και δίνουμε στους συμπολίτες μας την υπόσχεση ότι όλα μας τα όνειρα θα τα υπηρετήσουμε και όλους τους στόχους μας θα τους κερδίσουμε».

Η νέα οδική σύνδεση του αεροδρομίου με την πόλη της Ρόδου

Αξίζει να σημειωθεί ότι με την παρουσία του στη Ρόδο ο Υπουργός Μεταφορών και Υποδομών εξήγγειλε σήμερα τη νέα οδική σύνδεση του αεροδρομίου με την πόλη της Ρόδου, έργο προϋπολογισμού 40 εκατ. ευρώ, που έχει μελετηθεί από το Υπουργείο, βρίσκεται στο στάδιο της έγκρισης των μελετών και αναμένεται να δημοπρατηθεί το αργότερο μέχρι τις αρχές του 2022, με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από το νέο ΕΣΠΑ 2021 – 2027.  Για το έργο αυτό, ο κ. Καραμανλής ανέφερε τα εξής:

«Όλοι όσοι ζείτε εδώ, γνωρίζετε πόσο ανεπαρκής και ξεπερασμένη πλέον από την εποχή είναι η υφιστάμενη οδική σύνδεση του αεροδρομίου με την πόλη. Έντονη κυκλοφοριακή επιβάρυνση, προβλήματα ασφαλείας και σίγουρα μια κατάσταση που δεν αρμόζει στην καθημερινότητα του νησιού, αλλά και δεν ταιριάζει στην εικόνα ενός κορυφαίου τουριστικού προορισμού όπως είναι η Ρόδος. Αυτό, λοιπόν, έρχεται η ώρα να αλλάξει. Ο νέος οδικός άξονας, προβλέπεται να ξεκινά στον Ισόπεδο Κόμβο του Νοσοκομείου και να ολοκληρώνεται περίπου μισό χιλιόμετρο μετά τον Ισόπεδο Κόμβο Κρεμαστής. Η νέα χάραξη, η λεγόμενη Μεσογειακή Χάραξη, έχει συνολικό μήκος περίπου 9 χλμ. και στο πλαίσιο υλοποίησης του έργου προβλέπεται η κατασκευή πέντε ισόπεδων κόμβων καθώς και παράπλευρου δικτύου συνολικού μήκους περίπου 16χλμ. για την αποκατάσταση του τοπικού δικτύου. Η νέα οδός θα συνδέεται με το υπόλοιπο οδικό δίκτυο σε τρεις ισόπεδους κόμβους της θέσεις Νέο Νοσοκομείο, Κανδηλί και Ιαλυσό, στην πόλη της Ρόδου μέσω του κόμβου του Νέου Νοσοκομείου, με προέκταση της οδού Γεωργίου Σεφέρη και στο τέλος του οδικού άξονα με τον ισόπεδο κόμβο Παστίδας της οδού Ακτές-Αεροδρόμιο.

Ο νέος δρόμος θα έχει τις πιο υψηλές προδιαγραφές ασφαλείας. Ενδεικτικά, στο τμήμα Αεροδρόμιο Φαληράκι, από 1+1 λωρίδες που έχει η υφιστάμενη διατομή, θα πάμε στις 2+2 λωρίδες με στηθαίο ασφαλείας στο μέσον. Προβλέπεται, επίσης, η διαπλάτυνση των υφιστάμενων άνω και κάτω διαβάσεων σε ολόκληρο το τμήμα όπου η χάραξη ακολουθεί την υφιστάμενη οδό. Σε πρώτη φάση, είναι ολοκληρωμένες και σε φάση έγκρισης οι μελέτες του υποτμήματος από Ισόπεδο Κόμβο Κανδηλίου έως Αεροδρόμιο, μήκους περίπου 7 χλμ.

Έτσι, είναι δυνατή η άμεση δημοπράτηση ενός αυτοτελούς τμήματος του έργου απολύτως λειτουργικού και εξαιρετικά σημαντικού. Το συνολικό κόστος του έργου εκτιμάται στα 40 εκατ.€, συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ, και έχει συμπεριληφθεί στην πρόταση του Υπουργείου Υποδομών για χρηματοδότηση από το Τομεακό Πρόγραμμα Υποδομών Μεταφορών του ΕΣΠΑ 2021-2027.

Έχει εξασφαλιστεί, δηλαδή, η χρηματοδότησή του. Κι έτσι, μπορούμε με βεβαιότητα να πούμε ότι βάζουμε μπρος ώστε σύντομα να γίνει πραγματικότητα ένας νέος οδικός άξονας, ο οποίος θα διευκολύνει αφάνταστα την καθημερινότητα του νησιού, θα αναβαθμίσει σοβαρά την υποδομή του ως τουριστικού προορισμού, θα αυξήσει κατακόρυφα τους δείκτες ασφαλείας της διαδρομής και τελικά θα δώσει μια νέα αναπτυξιακή ώθηση στη Ρόδο».

 

Χρονικό

–          13 Νοεμβρίου 2019 : Η Γέφυρα κλείνει με απόφαση του Περιφερειάρχη για να μην χαθούν ανθρώπινες ζωές

–          25 Νοεμβρίου 2019 : Μετά την κακοκαιρία Γηρυόνης, η Γέφυρα καταρρέει εν μέσω πλημμύρας χωρίς απώλειες και τραυματισμούς

–          26 Φεβρουαρίου 2020 : Ολοκληρώνεται η καθαίρεση της γκρεμισμένης γέφυρας και δημοπρατείται η κατασκευή των τριών παράλληλων έργων (κατασκευή παράλληλης οδού, μετατόπιση αγωγού ύδρευσης, κατασκευή νέας γέφυρας)

–          23 Απριλίου 2020 : Ανακηρύσσεται ανάδοχος τεχνική εταιρεία

–          25 Μαΐου 2020 :Πράσινο φως από Ελεγκτικό συνέδριο

–          10 Ιουνίου 2020 :  Υπογραφή σύμβασης με την ανάδοχο εταιρεία διάρκειας 15 μηνών

–          11 Αυγούστου 2020 : Παράδοση στην κυκλοφορία της νέας παράλληλης με τη γέφυρα οδού

–          4 Ιουνίου 2021 : Παράδοση της Νέας Γέφυρας Μάκαρη στους πολίτες , ήτοι σε χρόνο 12 μηνών περίπου από την υπογραφή της σύμβασης και συντομότερο της διάρκειας που προέβλεπε η σύμβαση και σε χρόνο 18,5 μηνών περίπου, από την κατάρρευση της παλαιάς γέφυρας.

 

Ο συμβολισμός του έργου

 

  • Η Περιφερειακή αρχή αγνόησε το πολιτικό κόστος να κλείσει τη γέφυρα που ενώνει το βόρειο με το νότιο τμήμα του νησιού, παρά τις αντιρρήσεις και την κριτική που ασκούνταν.
  • Άλλαξε την Πολιτική Προστασία στην Ελλάδα. Εισήγαγε στο θεσμικό πλαίσιο τον όρο «επαπειλούμενος κίνδυνος», που μέχρι τότε δεν υφίστατο. Έγινε η αφορμή να θεσπιστεί για πρώτη φορά στη χώρα  η δυνατότητα πρόληψης φυσικής καταστροφής, με τη δυνατότητα κήρυξης περιοχών σε κατάσταση ειδικής κινητοποίησης λόγω επαπειλούμενου κινδύνου.
  • Απέδειξε ότι η δημόσια διοίκηση μπορεί να έχει αντανακλαστικά και να φέρνει αποτελέσματα.
  • Είναι το έργο, στο οποίο δεν χάθηκε ούτε ώρα. Όχι μόνο δεν παρουσίασε κάποια καθυστέρηση, παρόλο που απαιτούνταν καθαίρεση της παλιάς και πρόκειται ουσιαστικά για 3 υποέργα, αλλά εν μέσω πανδημίας και lock down τηρήθηκε το πολύ σφιχτό χρονοδιάγραμμα του έργου και παραδόθηκε τρεις μήνες νωρίτερα από το προβλεπόμενο στη σύμβαση.
  • Μέσα σε ένα περιβάλλον με υψηλό βαθμό δυσκολίας λόγω της υποστελέχωσης της τεχνικής υπηρεσίας, της μέχρι πρότινος υποχρηματοδότησης της Περιφέρειας και ενός δύσκαμπτου θεσμικού πλαισίου, που δεν φημίζεται για την ευελιξία και τα αντανακλαστικά του.

 

Στοιχεία έργου

«ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΝΕΑΣ ΓΕΦΥΡΑΣ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΔΟΥ (Ε.Ο.) ΡΟΔΟΥ – ΛΙΝΔΟΥ ΣΤΟ ΠΟΤΑΜΟ ΜΑΚΑΡΗ» Προϋπολογισµού : 6.790.000,00€ µε Φ.Π.Α. Χρηµατοδότηση : Π∆Ε Π.Ν.Αι. – Εθνικός Σκέλος ( ΣΑΕΠ 567) Αναθέτουσα Αρχή – Φορέας Υλοποίησης : ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΝΟΤΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ. Mήκος γέφυρας 120 μέτρα

 

Γράψτε το σχόλιό σας

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο

Πηγή: in.gr