Στρατηγική Αναδιοργάνωσης για την Ασφάλεια του Ελληνικού Σιδηροδρόμου
Η κατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου στην Ελλάδα αποκαλύπτει ότι ποτέ δεν υπήρξε προτεραιότητα για την ασφάλεια στον τομέα αυτό. Αυτή η διάχυση αρμοδιοτήτων ανάμεσα σε τρεις δημόσιες εταιρείες δημιουργεί σύγχυση, με αποτέλεσμα σημαντικά έργα να παραμένουν ημιτελή και οι ευθύνες να χάνονται ανάμεσα στις εταιρείες. Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σχεδιάζει τη δημιουργία ενός νέου φορέα, που θα ενοποιήσει τις υπηρεσίες του ΟΣΕ, της ΕΡΓΟΣΕ και της ΓΑΙΑΟΣΕ, με σκοπό να κεντραριστεί η διαχείριση του σιδηροδρομικού δικτύου και να βελτιωθεί η ασφάλεια.
Η νέα εταιρεία, που θα ονομάζεται «Σιδηρόδρομοι Ελλάδας», προγραμματίζεται να ξεκινήσει τη λειτουργία της στα τέλη του 2025. Στο πλαίσιο αυτής της αναδιοργάνωσης, στοχεύει να αναλάβει πλήρως τον ρόλο και τις υποχρεώσεις του Διαχειριστή της Σιδηροδρομικής Υποδομής, καθώς και να διαχειρίζεται το τροχαίο υλικό. Η διαδικασία αυτή θα χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Αθροιστικά, οι τρεις εταιρείες εμπλέκονται στη λειτουργία του σιδηροδρομικού συστήματος από το 1971, αλλά η απουσία συντονισμού και επαρκών διαδικασιών ασφαλείας οδήγησε σε κρίσιμα προβλήματα, όπως πρόσφατα περιστατικά κινδύνου, συμπεριλαμβανομένης της σχεδόν νέας μετωπικής σύγκρουσης συρμού. Ο νέος φορέας θα έχει την ευθύνη για την παρακολούθηση και την εφαρμογή συστημάτων ασφαλείας, με στόχο να προληφθούν παρόμοια περιστατικά στο μέλλον.
Για να πετύχει τους στόχους του, ο φορέας θα προσλάβει έναν τεχνικό σύμβουλο για να τον βοηθήσει στη δημιουργία ενός οργανωτικού πλαισίου, καθώς και για την πιστοποίηση κρίσιμων συστημάτων ποιότητας και διαδικασιών ασφαλείας. Ο σύμβουλος θα εξετάσει τη δομή και τις διαδικασίες της νέας εταιρείας, θα καταγράψει το υπάρχον ανθρώπινο δυναμικό και θα αναπτύξει εγχειρίδια διαδικασιών ασφαλείας.
Με την προοπτική βελτίωσης, η νέα εταιρεία προγραμματίζεται να έχει ολοκληρώσει μέχρι τον Ιούνιο του 2025 ένα στρατηγικό και επιχειρησιακό σχέδιο, το οποίο θα συνοδεύεται από συγκεκριμένους δείκτες απόδοσης. Ο νέος φορέας στοχεύει να διασφαλίσει την ασφάλεια του σιδηροδρομικού δικτύου και τη σωστή συντήρηση της υποδομής.
Σύμφωνα με το σχέδιο αναδιοργάνωσης, η εκτέλεση κρίσιμων έργων και ο συντονισμός των αρμοδιοτήτων θα είναι πιο διευκρινισμένοι, μειώνοντας τις επικαλύψεις και αναθέτοντας συγκεκριμένες ευθύνες για την ασφάλεια. Αυτή η αναγκαία ηγεσία είναι ελπιδοφόρα για τη νέα κατεύθυνση του ελληνικού σιδηρόδρομου, καθώς η βελτίωση της υποδομής και της ασφάλειας είναι ζωτικής σημασίας.
Πηγή: ethnos.gr