Φθάνουν μέχρι την πόρτα μας νύχτα και μέρα, πολλές φορές μέσα στο κρύο και τη βροχή, προκειμένου να μας παραδώσουν ένα προϊόν ή αντικείμενο που παραγγείλαμε. Ιδίως στην περίοδο του lockdown οι ταχυμεταφορείς και ταχυδιανομείς, σηκώνουν στις πλάτες τους μεγάλο φορτίο, λόγω των υγειονομικών περιορισμών στις μετακινήσεις των πολιτών.

Οι καταγγελίες για εργοδοτικές αυθαιρεσίες αναφορικά με αυτόν τον ιδιαίτερα ευάλωτο επαγγελματικό κλάδο είναι πολλές. Και πρόσφατα συζητήθηκαν στην Ολομέλεια, με επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Κωνσταντίνου Μάρκου.

Το θέμα στη Βουλή

Πολλά είναι τα προβλήματα σε αυτό το επάγγελμα που οδήγησαν στην ανάγκη να συζητηθεί το θέμα στη Βουλή. Η έλλειψη σεβασμού, που συναντούν κάποιες φορές, βαρύνει περισσότερο από τους φόβους ή τις ανησυχίες που μπορεί να έχουν και οι ίδιοι, ακόμη και εξαιτίας του γεγονότος ότι τρέχουν όλη μέρα σε δρόμους με αυξημένη κίνηση, παρά την καραντίνα.

«Συναντάμε πολύ κόσμο καθημερινά και παραλαμβάνουμε χρήματα. Υπάρχει φόβος μην κολλήσουμε τον ιό, όσο κι αν τηρούμε τα μέτρα. Φόβος για εμάς και τις οικογένειές μας», λένε κάποιοι από αυτούς.

Από την πλευρά της κυβέρνησης, και αφού ακούστηκαν στην αίθουσα του Κοινοβουλίου, γνωστές και άγνωστες πτυχές των προβλημάτων αυτού του κλάδου, πήρε το λόγο για να απαντήσει ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Γιάννης Βρούτσης.

Ενημέρωσε την εθνική αντιπροσωπεία ότι μέσα στον Δεκέμβριο υπογράφεται η υπουργική απόφαση που υποχρεώνει τους εργοδότες να προχωρούν σε αναγγελία στην ΕΡΓΑΝΗ του αριθμού κυκλοφορίας των οχημάτων που χρησιμοποιούν οι εργαζόμενοι κατά τη μεταφορά και διανομή προϊόντων και αντικειμένων.

Υποχρέωση των εργοδοτών

Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Κωνσταντίνος Μάρκου, επισήμανε ότι με νόμο του ΣΥΡΙΖΑ, το Ν. 4611.2019 προβλέφθηκε, για πρώτη φορά, πλαίσιο υποχρεώσεων για τους εργοδότες, προκειμένου οι ταχυδιανομείς και ταχυμεταφορείς δικύκλου να κάνουν τη δουλειά τους με ασφάλεια.

Όπως όμως κατήγγειλε, οι διατάξεις αυτές ελάχιστα εφαρμόζονται από τους εργοδότες εξαιτίας και της υποβαθμισμένης λειτουργίας του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας και κάλεσε τον υπουργό να προχωρήσει σε εντατικούς ελέγχους και να εκδώσει την υπουργική απόφαση που υποχρεώνει τους εργοδότες να δηλώνουν στην ΕΡΓΑΝΗ τον αριθμό των δικύκλων στα οποία επιβαίνουν οι εργαζόμενοι στις επιχειρήσεις τους.

Ατέλειωτες ώρες

Η αλήθεια είναι πως πρόκειται για μία δουλειά που οι ώρες είναι ατελείωτες. Αξημέρωτα αρχίζει η διανομή του καφέ και από το μεσημέρι ξεκινούν και τα πακέτα με φαγητό. Η θεσπισμένη νόμιμη αμοιβή είναι ελάχιστη και όπως λένε αρκετοί διανομείς, συμβαίνει συχνά ούτε καν αυτή να μην καταβάλουν κάποιοι οι εργοδότες. Η θερμή υποδοχή των πελατών, και κυρίως τα φιλοδωρήματα, στηρίζουν το πενιχρό μεροκάματο.

Πίσω στη Βουλή, ο υπουργός Εργασίας είπε ότι οι υπηρεσίες επιθεώρησης ασφάλειας και υγείας του υπουργείου Εργασίας, καθ’ όλη τη διάρκεια της πανδημίας, έχουν ως βασική και κεντρική προτεραιότητα τους την προστασία της υγείας και ασφάλειας των εργαζομένων και γι΄αυτό έχουν προχωρήσει σε εκτεταμένους ελέγχους.

Ειδικά για τους διανομείς, ο κ. Βρούτσης υπενθύμισε ότι ισχύουν οι διατάξεις του ν. 4611/2019 οι οποίες αφορούν την προστασία των εργαζομένων από τον κίνδυνο τροχαίων ατυχημάτων κατά τη διανομή και μεταφορά προϊόντων και αντικειμένων.

Δύσκολες συνθήκες

Οι συνθήκες όμως είναι δύσκολες, διαπιστώνουν πολλοί από αυτούς πηγαίνοντας πάνω κάτω με τα μηχανάκια, προσθέτοντας ότι ο κόσμος έχει περιορίσει κατά πολύ τις παραγγελίες του σε σχέση με την περασμένη Άνοιξη. Εκτιμούν  ότι υπάρχει αβεβαιότητα στους ανθρώπους για το μέλλον, κάτι που τους κάνει να περιορίζουν τα έξοδά τους. Φοβούνται, όμως, και για τον κοροναϊό, και κάπως έτσι αποφεύγουν να παραγγέλνουν.

Τηρούν σχολαστικά τα μέτρα ασφαλείας, βλέπουν όμως και τους πελάτες, σε αρκετές περιπτώσεις, φοβισμένους να παίρνουν τα δικά τους μέτρα. Ομως οι παραγγελίες δεν σταματούν ποτέ. Γίνονται με ήλιο, με βροχή, λιγοστεύουν μόνο όταν χιονίζει.

Υποχρέωση η ασφάλεια

Ο νόμος υποχρεώνει τους εργοδότες να παρέχουν στους εργαζόμενους όλα τα απαραίτητα μέσα για την ατομική τους προστασία, ώστε να ελαχιστοποιηθούν οι τραυματισμοί από τα ατυχήματα (προστατευτικό κράνος, πανωφόρι κατάλληλο για την προστασία του αναβάτη του μοτοποδηλάτου ή της μοτοσυκλέττας, αδιάβροχη προστασία, γάντια και αντανακλαστικό γιλέκο που ο εργοδότης υποχρεούται να εφοδιάζει με τους εργαζόμενους).

Με τις διατάξεις του Ν. 4611/2019, τα προβλεπόμενα μέτρα δεν επιβαρύνουν τον εργαζόμενο παρά μόνο τον εργοδότη, ο οποίος υποχρεούται να παρέχει δίκυκλο στους εργαζόμενους, να φροντίζει τη συντήρησή του και να καλύπτει όλα τα έξοδα, ασφάλεια και καύσιμα.

Σε διαφορετική περίπτωση υποχρεούται να καταβάλλει στον εργαζόμενο το 15%, τουλάχιστον, του βασικού ως αποζημίωση χρήσης και συντήρησης δικύκλου. Όσο για την τήρηση της νομιμότητας στην αγορά εργασίας και τους ελέγχους, ο υπουργός είπε ότι το δεύτερο εξάμηνο του 2019 αλλά και στην αρχή του 2020 «έσπασαν κάθε ρεκόρ».

Εισφοροδιαφυγή

«Προεκλογικά είχατε υποστείλει τη σημαία των ελέγχων», ανέφερε ο υπουργός, απευθυνόμενος στα έδρανα του ΣΥΡΙΖΑ. Για δε το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας, ο υπουργός είπε ότι του έχουν δοθεί πρωτοφανή εργαλεία για την αντιμετώπιση της εισφοροδιαφυγής, της αδήλωτης εργασίας και της παραβατικότητας στην αγορά εργασίας. «Ήταν ένα ΣΕΠΕ με σφεντόνα και τώρα διαθέτει ηλεκτρονικά tablets», ανέφερε χαρακτηριστικά, παραπέμποντας στη βάση δεδομένων της ΕΡΓΑΝΗΣ η οποία δίνει πλέον τη δυνατότητα στους ελεγκτές να διενεργούν ηλεκτρονικό έλεγχο αντί να μελετούν χειρόγραφες καταστάσεις.

Ο κ. Βρούτσης είπε επίσης ότι η «μεγάλη τομή που έρχεται με το νομοσχέδιο της αγοράς εργασίας, η ΕΡΓΑΝΗ 2, φέρνει το ψηφιακό ωράριο και θα αλλάξει περισσότερο τα δεδομένα, υπέρ των εργαζομένων».

Ξεπετάγονται ηλεκτρονικές πλατφόρμες

Τα τελευταία χρόνια «ξεπετάγονται» όλο και περισσότερες ηλεκτρονικές πλατφόρμες για παραγγελία φαγητού, οι οποίες πια εν μέσω πανδημίας έχουν επεκτείνει τη συνεργασία τους και και με μανάβικα, κρεοπωλεία, ιχθυοπωλεία, αρτοποιεία, ζαχαροπλαστεία, σούπερ μάρκετ, κ.ά.

Όμως, πόσο χρεώνουν οι ηλεκτρονικές πλατφόρμες τις εταιρείες; Η προμήθεια ξεκινά από 10-12% επί της απόδειξης, και φθάνει στο 25% αν στην παροχή περιλαμβάνεται και η παράδοση της παραγγελίας κατ’ οίκον. Το κόστος αυτό περιλαμβάνει την εκτέλεση της παραγγελίας, το κόστος παράδοσης, έξοδα συσκευασίας, βενζίνης και το εργατικό κόστος των μεταφορέων.

Τζίρος δισ. ευρώ

Η συγκεκριμένη προμήθεια υπολογίζεται όχι επί του καθαρού ποσού αλλά επί του τελικού στο οποίο συμπεριλαμβάνεται και ο ΦΠΑ, σύμφωνα με επιχειρηματίες του κλάδου εστίασης. Σε αυτό το κόστος δεν περιλαμβάνεται η έξτρα προβολή του καταστήματος στην πλατφόρμα ή οι προσφορές και οι εκπτώσεις που κάνουν τα καταστήματα.

Σύμφωνα με έρευνα του Elturn του Οικονομικού Πανεπιστημίου, το delivery ξεπερνά σε αξία το 1,5 δισ. ευρώ, με το online delivery να φθάνει τα 500 εκατ. ευρώ. Σε παγκόσμιο επίπεδο η συγκεκριμένη αγορά αναμένεται ότι θα πιάσει φέτος τα 136,431 δισ. δολάρια, θα καταγράψει ετήσια ανάπτυξη 7,5% τα επόμενα χρόνια και θα ξεπεράσει σε αξία τα 182,327 δισ. δολάρια το 2024.

Γράψτε το σχόλιό σας

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο

Πηγή: in.gr