Ένα τριπλό χάσμα, μεταξύ εργοδοτών-εργαζομένων, νεότερων ηλικιών και γηραιότερων καθώς και μεταξύ ανδρών και γυναικών διαμορφώνουν οι εκτιμήσεις για το μέλλον της εργασίας στην μετά κοροναϊό εποχή.

Βλέπουν διαφορετικά

Στην παγκόσμια έρευνα του ομίλου Adecco με θέμα «τι πιστεύουν ηγετικά στελέχη και εργαζόμενοι για την εργασία στη μετά COVID-19 εποχή», τα αποτελέσματα έδειξαν ότι:

Οι ηγέτες των επιχειρήσεων και οι εργαζόμενοι βλέπουν διαφορετικά το μέλλον της εργασίας στη μετά Covid-19 εποχή, καθώς τα ηγετικά στελέχη είναι περισσότερο αισιόδοξα από τους εργαζόμενους.

Περισσότερο ανήσυχοι είναι οι εργαζόμενοι μεσαίου ιεραρχικού επιπέδου, οι νεοεισερχόμενοι στην αγορά εργασίας και οι γυναίκες.

Οι γυναίκες είναι λιγότερο αισιόδοξες από τους άνδρες, μιας και η διαφοροποίηση που υπάρχει μεταξύ των φύλων στο είδος και τη φύση των θέσεων εργασίας στις οποίες έχουν υψηλή εκπροσώπηση, τις καθιστά περισσότερο ευάλωτες λόγω της αυξανόμενης χρήσης του αυτοματισμού.

Ψηφιακός μετασχηματισμός και τηλεργασία

H μελέτη του Adecco Group Foundation με θέμα «Future of Work post-COVID: Bridging divides for shared prosperity», η οποία συμπληρώνει την έρευνα του Ομίλου, Reset Normal, που πραγματοποιήθηκε το καλοκαίρι σε δείγμα 8.000 ατόμων, αποτυπώνει αυτό το χάσμα στις απόψεις των συμμετεχόντων σε ορισμένα κρίσιμα θέματα τον ψηφιακό μετασχηματισμό, την απομακρυσμένη εργασία, τη βιωσιμότητα και τις δεξιότητες.

Οι ηγέτες των επιχειρήσεων είναι πιο αισιόδοξοι από τους εργαζομένους σχετικά με τις θετικές επιπτώσεις της τεχνολογίας στο μελλοντικό κόσμο της εργασίας ενώ την ίδια στιγμή οι ηγέτες προβλέπουν μια αυξητική τάση προς την απομακρυσμένη εργασία και οι εργαζόμενοι αναμένουν την επικράτηση πιο ευέλικτων προγραμμάτων εργασίας και ενός υβριδικού μοντέλου που θα συνδυάζει την απομακρυσμένη εργασία με την εργασία στο γραφείο.

Η επιχειρησιακή βιωσιμότητα είναι προτεραιότητα για τους ηγέτες και λιγότερο για τους εργαζομένους, ενώ οι τελευταίοι έχουν περισσότερες ανησυχίες για την ευημερία και ασφάλειά τους στις νέες συνθήκες που διαμορφώνονται.

Αναφορικά με τις δεξιότητες τεχνολογίας αιχμής, χαρακτηρίζονται ως πολύ σημαντικές τόσο από τους ηγέτες όσο και από τους εργαζόμενους, αλλά οι απόψεις των δύο πλευρών διαφέρουν ως προς τα πλεονεκτήματα των soft-skills, όπως η ανθεκτικότητα και η συναισθηματική νοημοσύνη, τις οποίες οι εργαζόμενοι δεν τοποθετούν το ίδιο υψηλά ως προς τη σημασία τους, όπως τα ηγετικά στελέχη.

Τα στελέχη των επιχειρήσεων αισιοδοξούν

Σύμφωνα με την έρευνα, το 43% των ηγετικών στελεχών των επιχειρήσεων αναμένουν έναν καλύτερο εργασιακό κόσμο μετά την πανδημία, ενώ στους εργαζομένους το ποσοστό που δηλώνει αισιόδοξο πέφτει στο 35%. Οι εργαζόμενοι ηλικίας 41-50 ετών, μέλη της Generation X, είναι λιγότερο αισιόδοξοι σχετικά με τις μελλοντικές επαγγελματικές τους προοπτικές. Πιστεύουν πως έχουν τις λιγότερες πιθανότητες να δεχθούν νέες επαγγελματικές προτάσεις.

Σε δύσκολη θέση οι νέοι και οι γυναίκες

Η ομάδα εργαζομένων ηλικίας 18-30 ετών, που αποτελείται από τη Γενιά Z και τους νεότερους εκπροσώπους των millennials, νιώθουν επίσης πως βρίσκονται σε δύσκολη θέση.

Επιπλέον, οι γυναίκες είναι λιγότερο αισιόδοξες από τους άνδρες, μιας και το χάσμα που υπάρχει μεταξύ των φύλων στην ποιότητα και το είδος των θέσεων εργασίας αλλά και στα μισθολογικά επίπεδα, τις καθιστά πιο ευάλωτες.

Προτεραιότητες και δικλείδες ασφαλείας

Οι εργαζόμενοι θεωρούν ότι οι εταιρείες πρέπει να δώσουν προτεραιότητα στις ανάγκες των ανθρώπων τους, προσφέροντας εκπαίδευση σε νέες δεξιότητες, ασφάλεια στον χώρο εργασίας με την εφαρμογή αυστηρών πρωτοκόλλων υγιεινής, και παροχή του απαραίτητου εξοπλισμού για εξ αποστάσεως εργασία. Παράλληλα, ένα άλλο σημαντικό σημείο που αναδεικνύει η έρευνα είναι ότι οι εργαζόμενοι επιθυμούν δικλείδες ασφαλείας για παροχή οικονομικής στήριξης σε μελλοντικές κρίσεις.

Από την άλλη πλευρά, οι κύριες προτεραιότητες των επιχειρηματιών επικεντρώνονται στην απρόσκοπτη συνέχιση της λειτουργίας της επιχείρησης, με την υποστήριξη της εξ αποστάσεως εργασίας και τη διασφάλιση του κατάλληλου εξοπλισμού των εργαζομένων. Ακολουθούν ως προτεραιότητες η ενδυνάμωση της εργασιακής κουλτούρας και η εξασφάλιση της υγιεινής στον χώρο εργασίας.

Το μεγαλύτερο χάσμα

Ωστόσο, το μεγαλύτερο χάσμα στις προτεραιότητες εμφανίζεται σε θέματα που έχουν να κάνουν με την ευημερία και την ασφάλεια των εργαζομένων – με διαφορά πάνω από 50 εκατοστιαίες μονάδες σε ό,τι αφορά τη διασφάλιση οικονομικής υποστήριξης και ποιοτικής υγειονομικής περίθαλψης και πάνω από 30 εκατοστιαίες μονάδες για την εξασφάλιση των θέσεων εργασίας.

Σχολιάζοντας τα ευρήματα της έρευνας, ο CEO του Ομίλου Adecco, Alain Dehaze, τόνισε την ανάγκη εταιρείες, κυβερνήσεις και εργαζόμενοι να συμμαχήσουν για να εξασφαλίσουν την ανάπτυξη των απαραίτητων δεξιοτήτων για το μέλλον. Από την πλευρά του ο  Κωνσταντίνος Μυλωνάς, Cluster Head του Ομίλου Adecco σε Ελλάδα και Βουλγαρία, συμπληρώνει ότι η πολιτεία και επιχειρηματικός κόσμος πρέπει να δώσουν έμφαση όχι μόνο στην επιχειρησιακή βιωσιμότητα αλλά και στη δημιουργία των συνθηκών εκείνων στις οποίες οι εργαζόμενοι θα νιώσουν ασφαλείς.

Υβριδικό εργασιακό τοπίο

Το τριπλό χάσμα και προπαντός το χάσμα που καταγράφεται μεταξύ των στελεχών των επιχειρήσεων και των εργαζομένων για το μέλλον της εργασίας ουσιαστικά αντανακλά τις τεκτονικές αλλαγές στο εργασιακό τοπίο που βρίσκονται υπό διαμόρφωση μέσα στην πανδημία.

Σύμφωνα με αυτό το υβριδικό εργασιακό τοπίο, μόλις το 9% του παγκόσμιου εργατικού δυναμικού που σήμερα εργάζεται από το σπίτι εκτιμάται πως θα επιστρέψει πλήρως στην εργασία εκατό τοις εκατό από το γραφείο μετά την πανδημία, λόγω της τηλεργασίας.

Την εκτίμηση αυτή διατύπωσε, από το βήμα του 7ου Technology Forum, το υψηλόβαθμο στέλεχος της Cisco, Αριστοτέλης Γεωργίου, επικαλούμενος στοιχεία από την παγκόσμια μελέτη ανθρώπινου δυναμικού της εταιρείας (Global Workforce Study, Οκτώβριος 2020).

Εκτοπισμός

Μπορεί το digital disruption να «εκτοπίσει» τους σημερινούς ηγέτες της αγοράς; Κατά τον κ.Γεωργίου, σε μια εποχή ταχύτατων αλλαγών, ο ψηφιακός μετασχηματισμός των επιχειρήσεων σε κλίμακα θα κρίνει τους νικητές του παιχνιδιού στην «επόμενη μέρα».

Ενδεικτικό είναι πως, πως σύμφωνα με έρευνα του Digital Business Transformation Center προ διετίας, περίπου το 40% των επιχειρήσεων, που σήμερα ανήκουν στο Top-10 της αγοράς (market leaders), προβλέπεται πως θα χάσουν την κραταιά θέση τους λόγω digital disruption («διασπαστικών» ψηφιακών τεχνολογιών) στα επόμενα πέντε χρόνια.

Παράλληλα, το 41% όλων των εταιρειών του δείγματος της έρευνας θεωρεί ότι το digital disruption εγκυμονεί κινδύνους ακόμη και πλήρους εξαφάνισης από την αγορά. Παρόλα αυτά, μόλις μία στις τέσσερις επιχειρήσεις (ποσοστό 25%) αναλαμβάνει ενεργά δράση για να ανταποκριθεί σε αυτές τις εξελίξεις που αλλάζουν δραστικά τα δεδομένα.

Μεταστροφή από αυτές που συμβαίνουν μια φορά σε κάθε γενιά

Οι τομείς της αγοράς στους οποίους αναμένονται οι μεγαλύτερες ευκαιρίες και προκλήσεις από τις διασπαστικές ψηφιακές τεχνολογίες είναι, κατά τον κ.Γεωργίου, αυτοί των τεχνολογικών προϊόντων και υπηρεσιών, των μέσων μαζικής επικοινωνίας και της ψυχαγωγίας, του λιανικού εμπορίου, των χρηματοοικονομικών υπηρεσιών και των τηλεπικοινωνιών.

«Η Covid-19 θα αποτελέσει τον καταλύτη για αλλαγή σε οικονομικό, κοινωνικό, προσωπικό και εταιρικό επίπεδο και η ταχύτητα με την οποία συμβαίνει η αλλαγή δείχνει ότι οι επιχειρήσεις θα αντιμετωπίσουν μια μεταστροφή που συμβαίνει μια φορά σε κάθε γενιά («once in a generation shift»)» σημείωσε ο κ. Γεωργίου.

Τηλεϊατρική

Αυξημένο ενδιαφέρον για τις εφαρμογές τηλεϊατρικής και υψηλότερες επενδύσεις έφερε στον χώρο της απομακρυσμένης παροχής υπηρεσιών υγείας η πανδημία, όχι επειδή προέκυψαν νέες ανάγκες, αλλά επειδή οι ήδη υφιστάμενες ήρθαν στο προσκήνιο με πολύ πιο επείγοντα και πιεστικό τρόπο, όπως επισήμανε ο καινοτόμος επιχειρηματίας και ιδρυτής της εταιρείας Vidavo SA, Παντελής Αγγελίδης.

«Στην Ελλάδα είμαστε ακόμα αρκετά πίσω, όχι σε επίπεδο τεχνολογίας ή εργατικού δυναμικού, αλλά σε επίπεδο οργάνωσης, ταχύτητας υιοθέτησης της τεχνολογίας και νομικού πλαισίου. Χρειαζόμαστε επειγόντως ένα ρυθμιστικό πλαίσιο, αλλά και πιστοποιήσεις για τις ελληνικές υπηρεσίες τηλεϊατρικής, γιατί κανείς δεν θα αγοράσει κάτι που δεν είναι πιστοποιημένο» σημείωσε ο κ. Αγγελίδης, αναφέροντας τα παραδείγματα του Ηνωμένου Βασιλείου, της Γερμανίας και των ΗΠΑ, που με αφορμή την πανδημία προχώρησαν ταχύτατα στις απαιτούμενες ρυθμίσεις και αλλαγές.

Τεχνολογία και ανθρώπινο δυναμικό

Την εκτίμηση ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός δεν σχετίζεται πρωτίστως με την τεχνολογία, αλλά με το ανθρώπινο δυναμικό και την ικανότητα του ανθρώπινου δυναμικού να καινοτομεί και να δημιουργεί διατύπωσε ο Δημήτρης Πανόπουλος από το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων (Μηχανισμός Διάγνωσης Αναγκών Αγοράς Εργασίας), επιχειρησιακός συντονιστής του REBRAIN GREECE.

Ο κ. Πανόπουλος υπενθύμισε τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί ο Μηχανισμός Διάγνωσης Αναγκών Αγοράς Εργασίας, ενώ γνωστοποίησε ότι χθες ανακοίνωσε την ετήσια αναφορά του για το 2020, η οποία είναι προσβάσιμη σε κάθε επιχείρηση, οργανισμό και πολίτη.

Γράψτε το σχόλιό σας

Ακολουθήστε το στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο

Πηγή: in.gr